Terugblik op afgelopen maand

28 april 2023 - Ísafjörður, IJsland

Vandaag is het 28 april. Ik zit nu een ruime maand in IJsland.

Begin april ben ik begonnen met werken in het ziekenhuis en daar raak ik steeds meer gewend. Afgelopen week ook mijn personeelspas gekregen. Dat voelt gaaf! Werkend in een IJslands ziekenhuis. De diensten die ik afgelopen week heb gewerkt verliepen goed. Het team is leuk en de leidinggevende zijn aardig en helpen met alles. De taal was in het begin even wennen maar de communicatie naar de patiënten gaat over het algemeen goed. Soms zijn er momenten dat ik een patiënt niet begrijp maar vraag dan om hulp. Er is lol op de werkvloer maar ook concentratie waar nodig. In IJsland werken ze veel met een Sjukraflugvel, oftewel, een Air Ambulance omdat patiënten verplaatst moeten worden naar een ander ziekenhuis voor bijvoorbeeld een operatie of naar de IC.

Een overledende klaar maken voor de begrafenis is hier ook een deel van je werk. Er is hier geen uitvaartbedrijf dus de mensen van de afdeling doen dit zelf. Vorige week hierbij mee mogen kijken. Dat was bijzonder om te zien. De mensen hier vinden het een mooi en dankbaar onderdeel van hun beroep.

Afgelopen maand zaten er veel au pairs in Isafjordur. 2 hiervan waren maar voor korte duur hier dus hun ook al weer uit moeten zwaaien. Maar in die korte tijd wel veel leuke dingen gedaan. Rond toeren, fietsen, picknicken, naar het strand, wandelen over een oude afgesloten weg en chillen in de hottub.

Momenteel is hier 1 au pair uit de Filipijnen waar ik regelmatig mee afspreek en zijn er meerdere studenten. Sommige ken ik nog van het eerste jaar. Een aantal hiervan zijn Nederlands.

Met hun hebben we gisteren Koningsdag gevierd. Dit was een geslaagde dag. Ik moest de ochtend werken in het ziekenhuis en trakteerde hier op speculaas. De middag oranje cocktails gedronken in Logn, een nieuwe, hippe bar. De cocktails gemaakt door een Nederlandse! Geproost op Willem en daarna door naar huis met de Nederlandse meiden waar we een friettafel hebben gemaakt. De kinderen vonden dit gek maar leuk! We waren allemaal in het oranje en de sfeer was ontzettend goed. Na de friettafel hebben we spelletjes gedaan. Spijkerpoepen en koekhappen. De winnaar won een paar echte, Hollandse klompen. De dag sloten we af met spelletjes in Logn en met wat noorderlicht!

De zomer komt eraan, het weer is lekker, sneeuw smelt en de dagen worden lang. De zon gaat onder om 22 en komt op om 5.00. Maar echt donker is het pas rond 1.00. Even wennen...

Dit was hem dan weer! Tot de volgende!

31762D51-1522-4C97-A474-817C355030DA31415339-3E5B-43A3-A1A0-1E213D755EF215BDF7D0-A9F9-441B-B773-F9DD5BAF4BC1514BF94A-949D-40AD-A511-1199616D76B5personeelspas

1. Marleen:
    28 april 2023
    ❤️ fijn om te lezen... tot snel!!!
  2. Ronald:
    29 april 2023
    Hoi Nieke,

Wat schrijf levensecht. Als ik je verhalen lees, dan voelt het als of ik zelf bij ben. GEWELLDIG!

Fijn dat je het zo ontzettend naar je hebt. Ik gun het je van harte! Ik mis jou wel! Mis je je ouders niet?

Tot je volgende blog.

Liefs Ronald
  3. Theo:
    30 april 2023
    Mooi verhaal Nienke. Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. Grappig dat je die spelletjes en zo met Koningsdag hebt georganiseerd. Top gedaan.
  4. Lisanne:
    4 mei 2023
    Leuk verhaal Nienke!
    Zo te lezen vermaak je je prima! Fijn 😊

Hele fijne tijd nog gewenst daar!

Groetjes van ons!